Deel 1: De ontwikkeling van het bewustzijnsbegrip
|
|
Hoofdstuk 1: Bewustzijnsbenaderingen gezien vanuit de kennistheorie in de westerse filosofie 1.1 De Griekse wijsgeren 1.2 Descartes en het rationalisme 1.3 Spinoza 1.4 Kant 1.4.1 De kritiek op Kant 1.5 Het empirisme 1.5.1 John Locke 1.5.2 George Berkeley 1.5.3 David Hume 1.5.4 Bewustzijnsonderzoek en hersenprocessen 1.5.5 Twee doodlopende wegen
|
Hoofdstuk 2: Bewustzijnsbenaderingen gezien vanuit de fenomenologie in de westerse filosofie 2.1 De Fenomenologie 2.1.1 Intentioneel gericht bewustzijn 2.1.2 Bewustzijnsinhouden en voorstellingen 2.1.3 Transcendentaal bewustzijn 2.2 Heidegger 2.3 Jaspers 2.4 Sartre 2.4.1 Het Ik 2.4.2 Intentionaliteit 2.4.3 Het bewustzijn 2.4.4 De twee manieren van Zijn 2.4.5 Vrijheid versus identificatie 2.4.6 Het niet 2.4.7 Identiteit 2.4.8 De vrijheid en haar ongemak 2.4.9 Kritiek en Sartres verdediging 2.4.10 Heeft het leven wel of geen doel 2.4.11 Conclusie 2.5 Vroon 2.6 Levinas
|
Hoofdstuk 3: Bewustzijnsbenaderingen gezien vanuit de Indiase filosofie
3.1 Ramana Maharshi 3.1.1 Bewustzijn, het Zelf 3.1.2 De ik-gedachte 3.1.3 Meditatie 3.1.4 Advaita Vedante 3.1.5 Conclusie 3.2 Shri Nisargadatta Maharaj 3.2.1.De materie 3.2.2 De geest 3.2.3 Het lichaam 3.2.4 De waarnemer 3.2.5 Het lichaamsbewustzijn 3.2.6 Het absoluut bewustzijn 3.2.7 Conclusie 3.3 Maharishi Mahesh Yogi 3.3.1 Energie 3.3.2 De geest als waarnemer 3.3.3 Het Zijn, bewustzijn 3.3.4 Het absolute en het relatieve 3.3.5 Karma 3.3.6 Prana 3.3.7 De relatie tussen prana, karma en geest 3.3.8 De zeven bewustzijns- toestanden 3.3.9 Conclusie 3.3.10 Samenvatting 3.4 Alexander Smit en de Advaita Vedante 3.5 Een vergelijking tussen de westerse en oosterse benadering van bewustzijn
|
Hoofdstuk 4: Andere specifieke benaderingen van het begrip bewustzijn 4.1 Krishnamurti 4.1.1 Brein en geest 4.1.2 Denken en bewustzijn 4.1.3 Het ego 4.1.4 Conditionering 4.1.5 Zijn en worden 4.1.6 Waarnemen en gewaarzijn 4.1.7 Concentratie 4.1.8 Gewaarzijn zonder oordelen 4.1.9 Intelligentie en begrijpen 4.1.10 Gewaarzijn, zelfkennis en introspectie 4.1.11 Meditatie 4.1.12 Als de waarnemer en het waargenomene één zijn 4.1.13 Conclusie 4.2 De Islamitische benadering van bewustzijn 4.2.1 Reshad Feild 4.2.2 De vraag 4.2.3 Bewustzijn 4.3 Gurdjieff 4.3.1 Bewustzijn 4.3.2 Zijn en weten 4.3.3 Begrijpen 4.3.5 Zelfherinnering 4.3.6 Gewoonten 4.3.7 Identificatie 4.3.8 Het onderscheid tussen herinneren en zelf- beheersing 4.3.9 Samenvatting
|
Hoofdstuk 5: De empirische analytische methode in de psychologie en neuroweten- schap
5.1 Freud en Jung 5.1.1 Jung en het onbewuste 5.1.2 Jung en het IK 5.1.3 Bewustzijnsinhouden 5.2 Neurologie 5.2.1 Dennett
|
Hoofdstuk 6: Kritiek op de empirische analytische methode 6.1 Wilber 6.1.1 De empirische analytische methode 6.1.2 Bewustzijnsniveaus en paradigma's 6.2 Chalmers 6.2.1 Reductionisten versus mystici 6.2.2 Immaterieel veld 6.2.3 Qualia 6.2.4 Mentale toestanden 6.2.5 Gewaarzijn 6.2.6 Conclusie 6.3 Nagel 6.3.1 Het materialisme 6.3.2 De evolutie 6.3.3 De drie verklaringen 6.3.4 Conclusie
|
Hoofdstuk 7: Het paradigma- probleem
7.1 Popper 7.1.1 Het kritisch rationalisme 7.2 Kuhn 7.2.1 Paradigma 7.2.2 Vergelijking van paradigma's 7.2.3 Conservatisme in de wetenschap 7.2.4 Bronnen en leerboeken 7.2.5 Normale wetenschap 7.2.6 Paradigma crisis 7.2.7 Nieuwe paradigma's Het begrip goed en kwaad vanuit bestaande paradigma's 7.2.8 Kuhn en Popper 7.3 Het begrip paradigma in relatie tot conditionering 7.3.1 Bestaat het Ware paradigma? 7.3.2 Gewaarzijn, ratio en paradigma 7.3.3 Paradigma: vrijheid of gevangenis
|
Hoofstuk 8: Het idee van een levensenergie binnen de westerse filosofie 8.1 Bergson 8.1.1 Het vitalisme 8.2 Sheldrake en het morfogenetisch veld 8.2.1 Het vitalisme en de weten- schappelijke status 8.2.2 Morfogenetische velden 8.2.3 De verschillende stromingen 8.2.4 Resonantie 8.2.5 Conclusie 8.3 Bos 8.3.1 Het biofotonenveld 8.3.2 Bewustzijn 8.3.3 Bewustzijn als werkwoord 8.3.4 Aandacht 8.3.5 Het zelf 8.3.6 Conclusie 8.4 Van Lommel 8.5 Eindconclusie
|
Deel 2: De vraag ‘Wat is leven' gezien vanuit de natuurkunde
|
|
Hoofdstuk 1 1.1 Schrödinger: ‘Wat is leven?' De Schrödingervergelijking 1.2 De natuurkundigen en de biologie 1.3 Het ordeningsprobleem, entropie 1.4 Prigogine 1.5 De informatie verwerkende demonen 1.6 De natuurkundige definiëring van energie Pagels en Zeilinger De fotonen De rustmassa Kastrup Kwantumfysica wordt onwerkelijk 1.7 Conclusie
|
Hoofdstuk 2 2.1 Al-Khalili en Mc Fadden 2.2 Het kwantum 2.3 Schrödinger: orde uit wanorde 2.4 Kwantumtunneling 2.5 Kwantumverstrengeling
|
Hoofstuk 3 3.1 Elektromagnetische velden in de hersenen 3.2 Wat zijn EM-velden? 3.3 Bundeling en energiepatronen 3.4 Zelfreplicatie 3.5 Configuratie en superpositie 3.6 Het bewustzijn 3.7 De lichtsnelheid stoffelijk en onstoffelijk Materiële en immateriële energie 3.8 Voorwaarden voor de immateriële energie als bewustzijnsenergie 3.9 Conclusie 3.10 Onze hypothesen
|
Hoofdstuk 4 4.1 Laszlo en het Akasha-veld 4.1.1 Conclusie 4.2 Verlinde en het informatieveld 4.2.1 De zwaartekracht 4.2.2 Quantuminformatie 4.2.3 Materieel energetisch informatieveld 4.2.4 Conclusie 4.3 Veldtheorieën 4.3.1 Stochastische elektrodynamica (SED)
|
Hoofdstuk 5 5.1 Ockhams scheermes 5.2.1 Materiële en immateriële energie 5.2.2 Energievelden 5.2.3 Bewustzijnsontwikkeling of bewustzijnsverandering 5.2.4 Bewustzijnsgroei 5.2.5 Gewaarzijn en aandacht 5.2.6 Bewustzijnsniveau 5.2.7 Bewustzijnsinhouden 5.2.8 Bewustwording 5.2.9 Conclusie 5.3 Tot slot
|
|
Deel 3: Een nieuwe zienswijze op het begrip bewustzijn
|
|
Hoofdstuk 1
Inleiding Paradigma De tijd en het universum De psycho-sociale schema's 1.1 Materiële en immateriële energie 1.2 Levensenergie 1.2.1 Gebundelde energie 1.2.2 Mensen en dieren 1.2.3 Planten 1.2.4 Stenen 1.2.5 Gebundelde energie zonder kern 1.2.6 Energievelden en vorm 1.2.7 Organisme en levensvorm 1.3 Bewustzijn 1.3.1 Hoger en lager bewustzijn 1.3.2 Het materieel bewustzijn 1.3.3 Het essentieel bewustzijn 1.3.4 Het universele bewustzijn 1.3.5 Bewustzijn als constante 1.3.6 Verstoringen 1.4 Materieel bewustzijn 1.4.1 Beseffen 1.4.2 Materieel bewustzijn en paradigma 1.4.3 Materieel bewustzijnsniveaus 1.4.4 Beperkingen 1.4.5 Waken en slapen 1.4.6 Rust en beweging 1.4.7 Bewustzijnsverandering en Bewustzijnsontwikkeling 1.4.8 Substantie 1.5 Bewustzijn en informatie 1.5.1 Onderscheid tussen informatie en inhouden 1.5.2 Energetische informatie- velden 1.6 Bewust en onbewust 1.6.1 Onderbewuste 1.6.2 Taalgebruik 1.6.3 Totaliteitsprincipe 1.6.4 Intuïtie 1.7 Collectieve gedachten 1.7.1 Helpende en niet helpende gedachten 1.7.2 Positieve en negatieve gedachten 1.7.3 Collectiviteit 1.7.4 Collectief paradigma 1.7.5 Collectief bewustzijn
|
Hoofdstuk 2 2.1 Gewaarzijn 2.1.2 Identificatie 2.1.2 Onbewust en bewust materieel gewaarzijn 2.2 De waarnemer en bewustwording 2.2.1 Ervaring, wijsheid en inzicht 2.2.2 Gedachten en de mechanische mens 2.3 Vormen en waarnemen 2.3.1 De ego-waarnemer Krishnamurti en de objectieve waarnemer 2.3.2 De objectieve waarnemer Krishnamurti en de objectieve waarnemer 2.3.3 De essentiële waarnemer 2.3.4 Het verschil tussen de objectieve en essentiële waarnemer 2.3.5 Totalitaire waarnemer 2.4 Meditatie 2.4.1 Mantra's zingen 2.4.2 Transcendente meditatie 2.4.3 Krishnamurti en meditatie 2.4.4 Maharshi en meditatie 2.4 5 Stipoefening 2.4.6 stilte
|
Hoofdstuk 3 3.1 De gedachten 3.1.1 Gedachten en gevoelens 3.1.2 De NU-staat 3.1.3 Werkelijkheid 3.1.4 De ultieme werkelijkheid 3.1.5 Het paradigma 3.1.6 Illusie 3.1.7 Ervaren vanuit overgave 3.1.8 De NU-staat en de essentiële waarnemer 3.1.9 De Nu-staat en aandacht 3.2 Gewaarzijn en aandacht 3.2.1 Willen en verlangen 3.2.2 Bewuste en onbewuste aandacht 3.2.3 Het verschil tussen aandacht en concentratie 3.2.4 Het onderscheid tussen ZIJN en NIET-ZIJN 3.2.5 Het Al-dat-IS 3.2.6 Staat van Eeuwig ZIJN 3.2.7 De Ruimte en het Niets 1 Materiële ruimte 2 Immateriële ruimte 3 Het universum 4 Omvang en ruimte 5 Dichtheid, compactheid, verstarring 6 Leegte en chaos 7 Het NIETS 8 Het totaliteitsprincipe 9 Actie en reactie Conclusie Afsluiting
|
|